Lid worden

Wat krijg je voor 90 euro per jaar?

  • Behartiging van de belangen van de leraren in het primair en voortgezet onderwijs
  • Inclusief rechtshulp bij vragen of problemen op uw werk
  • Faciliteiten op de website
  • Maandelijks de LIA-nieuwsbrief
Meld je nu aan

Lerarentekort

29-06-2009

Op onze homepage kunt u lezen dat het lerarentekort een belangrijke rol heeft gespeeld in onze ontstaansgeschiedenis.Toen minister Plasterk in zijn Actieplan Leerkracht van Nederland maar een fractie wilde uitvoeren van de voorstellen van de commissie o.l.v. Rinnooy Kan, was Lerareninactie een feit. Over dit Actieplan bestaat een hardnekkige mythe, als zou er jaarlijks een miljard extra naar het onderwijs gaan. Feit is dat in 2009 geen miljard, maar 348 miljoen wordt uitgetrokken voor PO en VO samen en dat daarvan 88 miljoen bestemd is voor salarisverbetering van de leraren in het voortgezet onderwijs. En blijkbaar is dat niet genoeg om leraren aan te trekken.

 

Lerarentekort is weer toegenomen
Op 29 april 2009 schreef minister Plasterk de toegezegde voortgangsbrief aan de Tweede Kamer. Met name de gegevens uit de bijlage zijn interessant. Daar blijkt namelijk uit dat de maatregelen die genomen zijn om de aantrekkelijkheid van het leraarsberoep te vergroten volstrekt onvoldoende zijn. Ondanks de genomen maatregelen is het aantal openstaande vacatures wederom gestegen (en dat in een tijd dat de werkloosheid toeneemt!), ondanks het verbeterde perspectief voor leraren is de instroom van eerstejaars op de lerarenopleiding verder afgenomen.

Voor wat betreft het aantal onbevoegd gegeven lessen moeten we het nog steeds doen met de gegevens van 2006. In dat jaar werd 22,5 % van de lessen gegeven door een onbevoegde leraar. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de gegevens van 2008 boven tafel te krijgen? Waarom eist de Kamer niet dat deze gegevens worden verstrekt? Waarom worden deze gegevens niet per school gepubliceerd? LIA weet eigenlijk wel zeker dat het aantal onbevoegden in twee jaar tijd fors is toegenomen en dat aldus een groot tekort gemaskeerd wordt.

Het goede bericht in de voortgangsbrief is, dat de minister toezegt aan het eind van dit jaar een wetsvoorstel aan de Kamer te bieden, waarin de zeggenschap van de leraar over het ontwerp en de uitvoering van het onderwijskundig en kwaliteitsbeleid van de school wettelijk wordt verankerd. Dit laatste is een goede zaak waar we met belangstelling naar uitzien. Echter: op zich is dit nog lang niet genoeg om dat te bereiken waar LIA voor strijdt:


DE  BESTE LERAAR VOOR  DE  KLAS