2016-01-30 Statutenwijziging LIA en MR-trainingen
29-01-2016
In december 2015 heeft LIA de tweede stemronde over de
statutenwijziging afgerond. De voorgestelde wijzingen zijn zonder tegenstemmen
aangenomen. De belangrijkste verandering is dat er nu in de statuten komt te
staan dat LIA als doel heeft deel te nemen aan de cao-onderhandelingen. Door
deze kleine wijziging kan een plek aan de onderhandelingstafel bemachtigd
worden. Aangezien LIA nog een relatief kleine vakbond is, valt echter nog niet
te verwachten dat wij hier op korte termijn plaats kunnen nemen.
Daarom wil LIA in 2016 graag groeien. Met meer leden kunnen wij
meer invloed uitoefenen op de andere bonden en de politiek. Om deze groei te
realiseren, wordt er in het bestuur hard gewerkt aan het vernieuwen van de
website. Ook via de sociale media probeert LIA zo veel mogelijk mensen te
bereiken en nieuwe leden te werven. Daarbij hopen wij natuurlijk op de hulp van
onze leden.
Uiteraard gaat LIA in de tussentijd niet werkeloos zitten
wachten tot de usual suspects in actie komen. We realiseren ons goed dat we ook
buiten de cao-onderhandelingstafel invloed kunnen uitoefenen. We doen dat
natuurlijk al via onze acties en opiniemakende stukken, maar we willen meer.
LIA-speerpunt voor 2016 wordt daarom de LIA-MR-training, iets
waar wij al langer over spreken. Steeds meer besluitvorming wordt namelijk bij
de scholen gelegd, waardoor schoolbesturen veel zelf kunnen regelen en bepalen.
In dit proces kan de MR een belangrijke rol spelen. Helaas blijkt echter dat in
de praktijk veel medezeggenschapsraden niet goed op de hoogte zijn van hun
rechten en mogelijkheden.
Door middel van de trainingen wil LIA leden die op hun
school in de MR zitten informeren en ondersteunen. Het taakbeleid speelt hierbij
een grote rol, omdat dit op elke school verschillend wordt ingevuld. LIA zou
hier graag verandering in gebracht willen zien door mee te helpen om de
medezeggenschap meer slagkracht te geven.
In dit kader was het de afgelopen week dan ook bijzonder
triest dat lerares wiskunde Denise Hupkens in haar eentje strijdend het hoger
beroep tegen haar onderwijswerkgever niet heeft gewonnen. Volgens de lerares
moest zij veel meer uren werken dan in haar contract stond om alle bijkomende
taken naast het lesgeven te kunnen uitvoeren. De rechter oordeelde dat overuren
alleen uitbetaald hoeven te worden als ze door de werkgever expliciet zijn
opgedragen.
Dit opent de deur voor werkgevers om het taakbeleid nog
verder aan te scherpen en om de uren die op dit moment staan voor bepaalde
taken nog verder met de kaasschaaf aan te vallen. Leraren hebben vervolgens
maar uit te voeren wat opgedragen wordt, of de daarvoor ter beschikking
gestelde uren nou toereikend en realistisch zijn of niet.
Hopelijk kan er via de MR-trainingen bijvoorbeeld
uniformiteit bereikt worden voor alle scholen wat betreft een realistische
opslagfactor en een eerlijk taakbeleid. LIA streeft naar een regeling die geldt
voor het hele voortgezet onderwijs, waardoor er een eerlijke situatie ontstaat
voor alle leraren in Nederland.